Prostownik jest ważną częścią obwodów elektrycznych w nowoczesnych rowerach. Przekształca on prąd zmienny (AC) z alternatora na prąd stały (DC), aby można go było przechowywać w akumulatorze.
Zmiana prądu przemiennego na stały pozwala układowi ładowania działać zgodnie z założeniami, a jednocześnie oszczędzać energię elektryczną. W pewnym sensie proces prostowania jest najlepszym sposobem na zmniejszenie mocy wysokoprądowego źródła prądu przemiennego, takiego jak alternator.
Alternatory wystawiają dużo mocy, co oznacza, że mogą łatwo usmażyć okablowanie w samochodzie, jeśli nie są podłączone prawidłowo. Na szczęście, dość łatwo jest chronić okablowanie samochodu przed tego rodzaju uszkodzeniami.
Rozwiązaniem jest regulator/prostownik. Ładują one akumulator, jednocześnie utrzymując go w stanie naładowania i chroniąc alternator przed przegrzaniem. Regulatory/prostowniki nie są idealne, ale wykonują dobrą robotę utrzymując alternator w ruchu nie pozwalając mu się przegrzać i usmażyć.
Są one również bardzo tanie, co czyni je mądrą inwestycją dla każdego, kto chce poprawić osiągi i trwałość swojego motocykla. Są też łatwe do zdiagnozowania, jeśli zaczną szwankować.
Aby sprawdzić działanie regulatora/prostownika, należy podłączyć dodatni i ujemny przewód multimetru do każdego zacisku akumulatora motocykla. Jeśli miernik wskazuje 12,5 do 13 V DC, regulator/prostownik działa prawidłowo.
Jeśli miernik wskazuje wyższe wartości, jest to prawdopodobnie oznaka problemu z samym regulatorem/prostownikiem. Najczęstszym problemem jest zła polaryzacja diod prostownika, co może powodować przeładowanie lub niedoładowanie akumulatora przez regulator/prostownik.
Możesz użyć prostego testu, aby określić, czy twój prostownik jest w dobrym stanie, czy nie, ale najdokładniejszym sposobem sprawdzenia jest podpięcie cewki stojana twojego motocykla. Przy włączonym silniku i prędkości obrotowej ustawionej na 5000 obrotów na minutę, zmierz napięcia płynące z każdego zacisku cewki stojana. Jeśli miernik wskazuje pomiędzy 12,5 a 13,25 V DC, prostownik działa prawidłowo.
Alternatywnie, można sprawdzić wyjście prostownika podłączając jeden przewód multimetru do każdego zacisku akumulatora, a drugi do minusowego (lub ujemnego) zacisku prostownika. Jeśli miernik wskazuje więcej niż 12,5 V DC, prawdopodobnie nadszedł czas na wymianę prostownika.
Ponadto warto pamiętać, że akumulator powinien być zawsze naładowany przed rozpoczęciem jazdy. Dzięki temu akumulator będzie gotowy, gdy będzie najbardziej potrzebny, a także pomoże zapobiec ryzyku martwego lub umierającego akumulatora podczas jazdy.
Dobrym pomysłem jest również umieszczenie bezpiecznika pomiędzy akumulatorem a prostownikiem, zwłaszcza jeśli okablowanie Twojego motocykla ma wspólną wiązkę. Bezpiecznik odłączy prostownik od akumulatora, jeśli kiedykolwiek dojdzie do zwarcia w okablowaniu i zapobiegnie usmażeniu alternatora.
Kolejną rzeczą, o której należy pamiętać jest to, że jeśli prostownik ulegnie awarii, alternatorowi zabraknie soku zanim zostanie w pełni naładowany, co może doprowadzić do problemów z silnikiem i hamulcami. Dlatego dobrym pomysłem jest posiadanie zapasowego akumulatora na wypadek, gdyby podstawowy nie był dostępny.
Podobne tematy