Gdy trzeba podłączyć akcesorium elektryczne w pojeździe, można to zrobić na kilka sposobów. Jedną z nich jest użycie kranu bezpiecznikowego, który zastępuje bezpiecznik w skrzynce bezpieczników samochodu i pozwala na podłączenie się do systemu zasilania pojazdu. Ale zanim zaczniesz podłączać przewody do kranu bezpiecznikowego, ważne jest, abyś zrozumiał, jak działają bezpieczniki i czego się spodziewać podczas instalacji bezpiecznika.
Bezpiecznik to urządzenie zabezpieczające przed nadmiernym prądem, które przerywa obwód elektryczny, gdy natężenie prądu przekracza określony limit. Jest to powszechny środek bezpieczeństwa, który chroni urządzenia i przewody przed zwarciem i pożarami. Bezpiecznik jest wspólnym elementem znajdującym się w prawie każdym obwodzie elektrycznym, ale istnieje wiele innych rodzajów urządzeń ochronnych, takich jak urządzenia podobne do przełączników zwane wyłącznikami.
Bezpieczniki mogą być również wykorzystywane do zastosowań niskoprądowych, takich jak małe urządzenia elektroniki użytkowej, takie jak suszarki do włosów i ekspresy do kawy. Urządzenia te zwykle zawierają bezpiecznik termiczny, który wykorzystuje topliwą, wrażliwą na temperaturę kompozycję, która topi się, gdy temperatura otoczenia staje się zbyt wysoka i pozwala mechanizmowi styku sprężynowego w urządzeniu przerwać obwód.
Prąd, który przepływa przez bezpiecznik jest kontrolowany przez jego wartość znamionową amperażu, która jest wydrukowana na froncie każdego bezpiecznika. Amperaż jest mierzony w woltach, a wartość znamionowa amperażu bezpiecznika jest zazwyczaj podawana w wielu kolorach, dzięki czemu można łatwo zidentyfikować bezpiecznik odpowiadający danej aplikacji.
Po wybraniu odpowiedniego bezpiecznika należy go podłączyć do przewodu zasilającego wszelkich podłączanych akcesoriów elektrycznych. Najlepiej użyć do tego celu ściągacza do izolacji oraz złącza zaciskowego, które jest dostosowane do rodzaju podłączanego przewodu.
Krok 1: Przetnij dodatni lub “gorący” przewód w pobliżu akumulatora/źródła zasilania za pomocą szczypiec do cięcia drutu. Możesz również użyć śrubokręta lub noża, aby przeciąć przewód jak najbliżej źródła zasilania.
Następnie za pomocą szczypiec do ściągania izolacji oderwij około 1/4 cala z końca każdego przewodu. Następnie skręć końce każdego z odizolowanych przewodów razem, aby były twarde i mogły zostać włożone do złącza zaciskowego.
Skręcony koniec każdego z przewodów należy następnie podłączyć do odpowiedniego złącza przewodów na kurku bezpiecznikowym. Może to być zwykłe złącze suwakowe, lub trzeba będzie zacisnąć złącze drutu za pomocą narzędzia do zaciskania.
Być może trzeba będzie to zrobić, jeśli przewody w kranie bezpiecznikowym nie są zaprojektowane tak, aby można je było wkręcić za pomocą śrubokręta lub noża, ponieważ te złącza będą prawdopodobnie wklejone na miejsce. Sam kran bezpiecznikowy powinien mieć schemat i instrukcję identyfikacji, które przewody należy podłączyć.
Krok 2: Sprawdź gniazda bezpieczników w swoim bloku bezpieczników, aby upewnić się, że podłączasz się do właściwych bezpieczników stałych i przełączanych. W zależności od pojazdu, niektóre gniazda bezpieczników mogą być oznaczone określonym kolorem lub znacznikiem.
Jeśli nie jesteś pewien, którego gniazda bezpieczników użyć, otwórz blok bezpieczników w swoim pojeździe i przetestuj go, wkładając bezpiecznik do gniazda. Jeśli nie ma żadnej mocy, należy poszukać innego gniazda, które ma moc. Alternatywnie, możesz poszukać w instrukcji obsługi właściciela informacji o tym, jakie bezpieczniki znajdują się w bloku bezpieczników i które z nich są kompatybilne z akcesoriami elektrycznymi, które chcesz wykorzystać.
Podobne tematy