Przekaźniki są powszechnym elementem elektrycznym w wielu pojazdach. Są to zasadniczo przełączniki, które łączą i rozłączają zasilanie z obwodu akcesoriów w pojeździe na podstawie sygnału sterującego. Mogą być stosowane w celu wyeliminowania ciężkich przewodów z pracy na dużych odległościach lub do przełączania dużych obciążeń wysokoprądowych, takich jak światła i pompy paliwowe, które w przeciwnym razie byłyby zbyt duże dla pojedynczego przewodu do obsługi.
How to Wire a Car Relay
Okablowanie przekaźnika jest prostym i nieskomplikowanym procesem. Polega na zdjęciu jednego cala izolacji z końca wszystkich przewodów przekaźnika, a następnie połączeniu ich w odpowiedniej kolejności, jak pokazano na schemacie elektrycznym dostarczonym z nowym przekaźnikiem.
Na przykład, jeśli chcesz uruchomić wentylator elektryczny 12 V w swoim samochodzie, musisz podłączyć czerwony przewód z zasilania wentylatora do jednego z zacisków cewki przekaźnika, podczas gdy drugi czerwony przewód musi iść do zacisku obwodu wysokiego amperażu przekaźnika. Po wykonaniu tych czynności Twój wentylator powinien działać idealnie!
Możesz również użyć testera obwodów, aby sprawdzić czy prąd rzeczywiście dociera do przekaźnika. Podepnij przewód do uziemienia na nielakierowanej części samochodu, a następnie użyj testera do sprawdzenia zacisku zasilania przekaźnika i zobacz, czy świeci się, gdy podłączasz tester do niego.
Gdy się zaświeci, oznacza to, że do przekaźnika dociera zasilanie i działa on prawidłowo! Po sprawdzeniu, że twój przekaźnik jest w dobrym stanie, możesz go usunąć i wymienić na nowy.
Jak wymienić uszkodzony przekaźnik
Gdy już zidentyfikujesz swój problem z przekaźnikiem, najłatwiejszym sposobem na jego naprawę jest wymiana na identyczny. Najlepiej zrobić to w instrukcji obsługi lub na schemacie elektrycznym, który identyfikuje przekaźniki i ich lokalizacje.
Jeśli nie jesteś pewien, gdzie znajduje się przekaźnik, spróbuj przeszukać skrzynkę bezpieczników, aby się tego dowiedzieć. Możesz również przeszukać stronę internetową producenta, aby znaleźć zamiennik w oparciu o swój rok, markę i model.
Przekaźniki nie zawsze są łatwe do zrozumienia, zwłaszcza jeśli nie jesteś mechanikiem lub nie masz dużego doświadczenia w naprawach samochodowych. Jeśli nie wiesz jak działają, lub jeśli jeszcze nie próbowałeś ich naprawiać, upewnij się, że robisz to powoli i sprawdź lokalną instrukcję serwisową, aby uzyskać szczegółowe wyjaśnienie co gdzie idzie.
Niektóre przekaźniki mają na sobie numer części, który można odnieść do zamiennika odpowiadającego oryginalnym specyfikacjom. Może to zaoszczędzić pieniądze i czas w dłuższej perspektywie, ponieważ wymiana będzie wykonana specjalnie dla Twojego pojazdu.
Przekaźniki mogą być nieco skomplikowane, ale nie są trudne do wykonania, jeśli masz odpowiednią wiedzę i narzędzia. Co więcej, jeśli jesteś gotów zainwestować czas i wysiłek w naukę podłączania przekaźników samochodowych, możesz stać się ekspertem w ciągu zaledwie kilku godzin!
Podobne tematy