Przekaźnik rozrusznika jest małym komponentem elektronicznym, który kontroluje dwa obwody – jeden dla niskiego prądu i jeden dla wysokiego prądu w elektrycznym systemie rozruchowym. Obwody te współpracują ze sobą w celu uruchomienia silnika rozrusznika i cewki, które następnie uruchamiają silnik.
Instalacja i okablowanie przekaźnika rozrusznika
Układ rozruchowy składa się ze stacyjki i przekaźnika, cewki i silnika rozrusznika oraz kilku innych części. Wyłącznik zapłonu steruje obwodem niskoprądowym, a przekaźnik przekazuje obwód wysokoprądowy do cewki i silnika rozrusznika.
Cewka elektromagnetyczna włącza tłok, który z kolei dociska tarczę do zestawu styków. Po połączeniu tych styków, prąd może płynąć z akumulatora do rozrusznika, aby uruchomić silnik.
W zależności od marki i modelu pojazdu, dokładna lokalizacja przekaźnika rozrusznika jest różna, ale zazwyczaj znajduje się on pod maską lub za panelem bocznym. Zazwyczaj jest to małe pudełko z trzema lub czterema metalowymi zaciskami. Może mieć również bezpiecznik wewnątrz i być utrzymywany przez śruby, które zabezpieczają go do ciała pojazdu.
Możesz podłączyć przekaźnik rozrusznika do skutera przy użyciu różnych narzędzi i odrobiny wiedzy technicznej. Nie wymaga to niczego więcej niż pary szczypiec, kilku przewodów i zrozumienia, jak działa przekaźnik.
Krok 1: Zlokalizuj swój przekaźnik rozrusznika i sprawdź, czy nie ma na nim śladów uszkodzenia lub złego połączenia. Jeśli przekaźnik wygląda dobrze, przejdź do kroku 2.
Następnie należy podłączyć cienką parę przewodów z obwodu wyłącznika zapłonu do mniejszych metalowych zacisków na przekaźniku rozrusznika. Przewody powinny mieć odpowiednią grubość, aby przewodzić niewielki prąd z obwodu zapłonu do uzwojenia cewki przekaźnika.
Sprawdź ciągłość połączeń
Następnie podłącz tester ciągłości do przewodów, które właśnie podłączyłeś i upewnij się, że miernik wskazuje “B” dla akumulatora przekaźnika i “M” dla zacisku silnika rozrusznika. Kiedy miernik pokaże, że istnieje ciągłość, udało się podłączyć przekaźnik rozrusznika.
Jeśli miernik nie pokazuje ciągłości, prawdopodobnie podłączyłeś go nieprawidłowo i musisz rozwiązać kilka dalszych problemów. Możesz również wymienić bezpiecznik w przekaźniku rozrusznika na inny o podobnej wielkości i mocy.
Kilka częstych powodów, dla których przekaźnik rozrusznika ulega uszkodzeniu, to złamane przewody, brak przewodności, przegrzanie lub słaby obwód w rowerze, a także ogólne zużycie w wyniku wystawienia na działanie ciepła, brudu i zanieczyszczeń lub korozji spowodowanej jazdą lub przechowywaniem.
Niezależnie od przyczyny, Twój przekaźnik rozrusznika będzie wymagał wymiany, gdy tylko przestanie działać. Jeśli nie masz niezbędnych narzędzi lub miejsca, aby zrobić to samemu, istnieją lokalne sklepy rowerowe, które mogą wykonać test dla Ciebie.
Najważniejszą rzeczą, o której należy pamiętać podczas podłączania przekaźnika rozrusznika do skutera, jest przetestowanie układu przed jego wymianą. W ten sposób będziesz w stanie zidentyfikować, czy problemem jest przekaźnik, czy komponent w twoim systemie okablowania.
Podobne tematy