Przekaźnik 24v to świetny sposób na kontrolowanie urządzeń elektrycznych wymagających dużego prądu. Może być używany do włączania i wyłączania wielu różnych rodzajów zasilania, w tym prądu przemiennego. Przekaźniki te są również powszechnie stosowane w silnikach, pompach, światłach i innych urządzeniach.
How to Wire a 24v Relay
W prostych słowach, przekaźnik jest elektromechanicznym przełącznikiem, który działa poprzez aktywację cewki elektromagnetycznej, aby zrobić lub przerwać zestaw styków. To sprawia, że jest to bardzo przydatny element zestawu w takich zastosowaniach jak automatyka domowa, sterowanie silnikiem i tak dalej.
Najbardziej podstawowy typ przekaźnika składa się z dwóch części: cewki i jednego lub więcej zestawów zacisków kontaktowych. Kiedy sygnał sterujący jest stosowany do cewki, pole magnetyczne jest generowane wokół niej, a to pociąga armaturę zawiasową w dół na styki, co kończy obwód wysokiego prądu między zaciskami.
Gdy sygnał sterujący jest usuwany z cewki, sprężyna ściąga armaturę z powrotem do pozycji “w spoczynku”, co przerywa obwód między zaciskami, a to zapobiega ponownemu włączeniu cewki. Nazywa się to efektem “make or break” i należy zauważyć, że może to wystąpić nawet wtedy, gdy cewka nie ma zasilania.
Istnieje kilka różnych typów przekaźników, ale większość jest powszechnie znana jako przekaźnik 4 pinowy lub 5 pinowy. Mają one 2 piny (85 i 86), które łączą się z cewką i 2 piny (30 i 87), które włączają lub wyłączają zasilanie obwodu – koncepcja tego fragmentu pochodzi od redakcji portalu sprzet-agd.pl. Są one dostępne w obu konfiguracjach normalnie otwartych i normalnie zamkniętych.
Używanie multimetru
Aby przetestować przekaźnik, powinieneś najpierw odłączyć zasilanie od cewki, a następnie sprawdzić każdy z zacisków przełącznika pod kątem ciągłości lub rezystancji, przesuwając nad nimi sondę miernika. Powinieneś być w stanie usłyszeć sygnał dźwiękowy lub odczytać cyfrowy odczyt, gdy istnieje połączenie, więc możesz być pewien, że cewka jest dobra i że przełącznik jest w prawidłowej pozycji, zgodnie z jego etykietą.
Jeśli przełącznik jest w złej pozycji, to należy ponownie zasilić cewkę i powtórzyć test. Jeśli tak jest, to prawdopodobnie coś jest nie tak z samym przełącznikiem.
Najlepiej zacząć od schematu zacisków na froncie przekaźnika. Pokazuje on wewnętrzne obwody i pomaga zrozumieć, jak dany przekaźnik będzie działał.
Możesz następnie użyć tego schematu do stworzenia własnego schematu połączeń. Pamiętaj, że przekaźnik jest tylko częścią całego obwodu i że będziesz musiał użyć innych komponentów, aby Twój schemat połączeń działał.
Najbardziej powszechne przekaźniki do użytku w zastosowaniach samochodowych i morskich to te, które składają się z 4 lub 5 pinów, chociaż istnieją również bardziej specjalistyczne modele dostępne z 9 pinami. Te bardziej złożone przekaźniki są przeznaczone do obsługi wyższego napięcia i mocy, często do kontroli silników rozruszników lub innych solenoidów. Mogą być dostarczane w wersjach 12V, 6V i 24V, a niektóre z nich mają szersze niż standardowe szerokości zacisków.
Podobne tematy