Jak okablować przekaźnik 12V Schemat

Jak okablować przekaźnik 12V Schemat

Przekaźnik to urządzenie mechaniczne, które może być używane do włączania i wyłączania obwodów elektrycznych. Może być stosowany na wiele różnych sposobów i jest doskonałym narzędziem dla każdego majsterkowicza. Jednak zanim będziesz mógł okablować schemat przekaźnika 12v, ważne jest, aby zrozumieć, jak działa to urządzenie.

Przekaźnik działa poprzez zasilanie cewki w urządzeniu. Kiedy cewka jest pod napięciem, przekaźnik zmienia stan (wyłącza się lub włącza). Standardowy czteropinowy przekaźnik ma dwa piny do sterowania cewką i dwa do przełączania zasilania, podczas gdy pięciopinowy przekaźnik ma zarówno normalnie otwarte, jak i normalnie zamknięte piny połączeniowe.

Okablowanie przekaźnika: Krok 1

Aby okablować przekaźnik, musisz podłączyć jego dodatnie i ujemne zaciski do baterii, a jego wspólny zacisk do obwodu sterującego przekaźnika. Musisz również dołączyć przełącznik do obwodu sterującego – sekcja ta pochodzi od autora strony polskadiy.pl. Przekaźnik może być użyty do włączania lub wyłączania dowolnego urządzenia, które wymaga zasilania.

Najpopularniejszym typem przekaźnika jest przekaźnik czteropinowy. Przekaźniki te mają 2 piny do sterowania cewką i dwa do podłączenia do akcesoriów. Mogą być przekaźnikiem normalnie otwartym lub normalnie zamkniętym i są dostępne w wersji jednobiegunowej i dwubiegunowej.

Gdy przekaźnik zostanie zasilony, spowoduje to zapadnięcie się cewki i zmianę jej pola magnetycznego. Powoduje to przepływ napięcia z dodatniego zacisku przekaźnika do obciążenia. Napięcie może być w zakresie kilkuset woltów, chociaż zwykle wymagany jest bardzo mały prąd.

Przekaźniki mogą być wykorzystywane w wielu różnych zastosowaniach, a jednym z najczęstszych są pojazdy. Są one przydatne w sytuacjach, gdy okablowanie w istniejącym obwodzie nie jest w stanie dostarczyć prądu wymaganego dla elementu o dużej mocy. Na przykład, samochód będzie miał liczne reflektory i inne elementy o dużej mocy, takie jak systemy grzewcze / chłodzące, dmuchawy, silniki, system audio itp.

Do pinu 30 przekaźnika należy podłączyć bezpiecznik przed podłączeniem go do akumulatora 12V, ponieważ zapobiegnie to uszkodzeniu świateł i obwodu przez nadmierny prąd. Jest to praktyczniejsza opcja niż bezpośrednie podłączenie przekaźnika do akumulatora.

W zależności od przekaźnika, często odbywa się to poprzez bezpiecznik ostrzowy lub ceramiczny, który jest uformowany jako część korpusu przekaźnika i może być wymieniony w przypadku jego uszkodzenia. Dodatkowo cewka przekaźnika może być chroniona przed uszkodzeniem przez diodę w korpusie przekaźnika.

Po zdjęciu napięcia z cewki nastąpi gwałtowny zanik namagnesowania, co wygeneruje napięcie w kierunku przeciwnym do napięcia, które je wywołało (czyli +12V). Napięcie to może być bardzo niebezpieczne, więc czasami instaluje się bezpiecznik, aby chronić zapłon pojazdu i inne systemy przed ewentualnymi uszkodzeniami.

Przekaźnik może być wykorzystany w wielu innych zastosowaniach, takich jak zatrzaskiwanie wyjścia modułu wejściowego na i z, miganie alternatywnych lewych i prawych kierunkowskazów lub sterowanie działaniem modułu elektronicznego na podstawie sygnału logicznego. Chociaż te funkcje zostały zastąpione przez moduły elektroniczne w projektach OEM, nadal mogą być bardzo przydatne w niektórych projektach na rynku wtórnym.

Podobne tematy

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *