Rozrusznik jest silnikiem elektrycznym, który może napędzać silnik poprzez pobieranie energii z akumulatora. Aby tak się stało, rozrusznik musi być połączony z cewką, która kontroluje połączenie elektryczne pomiędzy nim a akumulatorem pojazdu. Cewka składa się z dwóch zwojów drutu owiniętych wokół ruchomego rdzenia, który działa jako przełącznik do łączenia i zamykania połączenia elektrycznego.
Oprzewodowanie solenoidu
Niezależnie od tego, czy twój rozrusznik jest zamontowany z przodu silnika, czy jest to urządzenie zdalnie montowane, musi być podłączony do okablowania solenoidu, aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Na szczęście większość solenoidów rozrusznika jest łatwa do okablowania i posiada wszystkie niezbędne połączenia w jednym miejscu.
Rodzaje cewek rozrusznika
Istnieją 2 powszechne rodzaje cewek rozrusznika: te, które są dołączone do rozrusznika i te, które nie są. W obu przypadkach musisz wiedzieć, jak okablować te urządzenia, aby pomóc Ci w pełni wykorzystać proces rozruchu.
Pierwszy typ to cewka na rozruszniku, która jest bezpośrednio zamontowana nad rozrusznikiem. Cewka posiada dwa duże punkty przyłączeniowe, gdzie będziesz musiał podłączyć dodatni kabel lub zacisk akumulatora, a także przewód zasilający rozrusznik.
Ten typ cewki rozrusznika ma dodatkowy mały słupek, który akceptuje fioletowy przewód z wiązki silnika, który jest głównym wyzwalaczem do odpalenia rozrusznika. Przewód ten przenosi prąd z wyłącznika zapłonu, często poprzez neutralny wyłącznik bezpieczeństwa, w dół do rozrusznika, aby go aktywować.
Kiedy rozrusznik jest włączony, naciska do przodu na tłok, który angażuje zębnik. Zębnik jest specjalną kombinacją przekładni i sprężyn, które będą obracać silnik, uruchamiając go.
Gdy zębnik jest zaangażowany, wysuwa się do obudowy skrzyni biegów i jest połączony z kołem zamachowym. Gdy koło zamachowe będzie się obracać, wówczas uruchomiony zostanie rozrusznik, który rozpocznie proces spalania w silniku.
Jeśli masz zdalnie montowany rozrusznik, twoja cewka będzie znajdować się w bloku silnika lub gdzieś w pobliżu akumulatora. Z tego powodu przewody solenoidu są inne niż w przypadku typów on-starter.
Przekaźnik rozrusznika
Przekaźnik jest prostym obwodem, który łączy minimalny prąd ze stacyjki z wysokim prądem wyjściowym silnika rozrusznika. Przekaźnik wykorzystuje ten minimalny prąd do wywołania siły elektromagnetycznej wewnątrz uzwojenia cewki przekaźnika, która następnie przesuwa armaturę i kończy obwód, który zasila zarówno silnik rozrusznika, jak i cewkę rozrusznika.
Najczęstszym problemem z przekaźnikiem rozrusznika jest korozja przewodów lub jego połączenie z akumulatorem. Jeśli przewody lub połączenie z akumulatorem są skorodowane, powodują opór, a to może uniemożliwić prawidłową pracę przekaźnika.
Aby to sprawdzić, trzeba będzie wyjąć cewkę rozrusznika i za pomocą woltomierza cyfrowego zmierzyć napięcie między zaciskami “B” i “M” przekaźnika. Jeśli napięcie jest poniżej pewnej wartości, oznacza to, że przekaźnik nie działa prawidłowo i należy go wymienić. Jeśli napięcie jest powyżej pewnej wartości, oznacza to, że okablowanie do przekaźnika jest skorodowane lub ma inny problem i będzie wymagało naprawy.
Podobne tematy